Polacy bardziej praktyczni niż wizjonerscy w podejściu do AI – badanie IDC

Posłuchaj:
Udostępnij:

Z analizy IDC wynika, że 51% globalnych przedstawicieli kadry zarządzającej na świecie uważa obecne zainteresowanie AI za przesadzone i spodziewa się „pęknięcia bańki” w ciągu roku. W Polsce odsetek sceptyków jest niższy (44%), jednak nie przekłada się to automatycznie na większy entuzjazm.

„W polskich organizacjach dominuje pragmatyzm: AI wdrażana jest tam, gdzie jej zastosowanie przekłada się na szybkie i konkretne oszczędności. Widać to w inwestycjach – firmy najczęściej implementują narzędzia do:

  • analizy danych (54%),
  • chatboty i systemy obsługi klienta (48%)
  • rozwiązania optymalizujące produkcję (39%).

Nie ma tu jeszcze strategii „AI-first”, obserwowanej w najbardziej rozwiniętych technologicznie gospodarkach.” – pisze Mikołaj Marszycki w ITwiz

W Polsce aż 72% firm uważa, że AI stworzy nowe miejsca pracy i możliwości organizacyjne, co jest wynikiem wyższym niż globalna średnia (70%). Pokazuje to, że choć AI zmienia strukturę rynku pracy, polscy przedsiębiorcy postrzegają ją jako czynnik wzrostu, a nie zagrożenie.

Jednym z głównych hamulców rozwoju AI w Polsce jest infrastruktura IT. Podczas gdy na świecie 54% firm wdraża AI w chmurze publicznej, w Polsce decyduje się na to tylko 36%.

W globalnym wyścigu AI dominuje narracja o szybkości i esperymentowaniu. Move fast and break things – to podejście Doliny Krzemowej. Polska, podobnie jak i cała Europa idzie inną drogą.

Więcej w artykule Mikołaja Marszyckiego