Na wczorajszym (2.04.2020) spotkaniu w społeczności Business Dialog  symbolicznie – bo online trudno o uściski dłoni, fanfary i toasty – zainaugurowaliśmy III edycję programu Digital Finance Excellence. Okazało się, że w tych czasach kryzyzu i gospodarczego, i zdrowotnego,  ten edukacyjno-doradczy program jest jeszcze bardziej potrzebny niż w czasach koniunktury i normalnych operacji.  Trendy i zjawiska, które dość powoli znajdowały zastosowanie, a które technologia już w pełni umożliwia, zyskały nowy silny bodziec do wdrożenia w firmach. Widać to zresztą po akcjach dostawców IT, którzy rozpoczęli walkę o nowy podział tortu automatyzacji procesów i zmiany architektury firm.

Po pierwsze, zdalny sposób pracy pokazał, jak prawidłowe i efektywne są nasze procesy, kto ile rzeczywiście ma pracy, a także wymusił zmianę pewnych schematów pracy. Nawet gdy skończą się aktualne obostrzenia nowe wzory pracy i przebiegu procesów zostaną jako trwała praktyka. Oczywiście, firmy i pracownicy muszą uzupełnić kompetencje i narzędzia informatyczne, czasem zmienić architekturę informatyczną. Okazało się też, że mniejszym zespołem, ale z odpowiednim oprzyrządowaniem informatycznym można zrobić tyle samo, albo i więcej.

Po drugie, wiele modeli czy pracy, czy korzystania z usług, czy logistycznych, z większym wykorzystaniem technologii, znanych i możliwych od dawna, ale rozwijających się powolnie ze względu na brak społecznej otwartości na zmianę, teraz nabrało rozpędy. Najlepiej widać to w służbie zdrowia czy sprzedaży detalicznej czy szkoleniach, ale i w innych branżach.

Po trzecie, przeniesienie relacji z klientami do internetu, w dużo lepszym stopniu uwidoczniło rzeczywiste potrzeby i zachowania klientów, zarówno w relacji B2C, jak i B2B. Firmy stosowały wiele sposobów na śledzenie klientów, jednak w sklepie są one o wiele mniej efektywne, a oddziaływanie, np. wzmacnianie kupowania impulsowego, zaburzało wiedzę o prawdziwych potrzebach.

Relacjom z klientami poświęciliśmy bardzo dużo czasu, jak na środowisko dyrektorów finansowych 🙂 Powszechne było przekonanie, że i firmy, i klienci indywidualni otrząsną się z zakupów nadmiarowych, w istocie niepotrzebnych, będących odpowiedzią na wybujałe ambicje lub egoizm. Oznacza to, że dostawcy będą musieli jeszcze uważniej pochylić się nad swoją ofertą, aby dawała klientom wartość. Technologia jest ważna, ale dopiero na trzecim miejscu. Po pierwsze, liczy się zrozumienie potrzeby klienta, po drugie, jak powinna wyglądać jego interakcja z dostawcą, a potem na to nakładać należy technologię. Niby nic nowego, ale teraz zabrzmiało zdecydowanie bardziej stanowczo niż poprzednio.

Zgodziliśmy się też co do tego, że kryzys – jak zwykle – pokaże dobrze poukładane biznesy, z  potrzebną ofertą, z efektywnym modelem. Ich konkurenci, których strategia opierała się na niskich cenach i małych marżach, nie mają zasobów, aby przetrwać nawet 6-12 miesięcy bardzo trudnych czasów. Te dobre firmy będą się rozwijać, być może przejmować zasoby upadających biznesów.

CFO podkreślali, że nastał czas liczenia wszystkiego jeszcze bardziej niż kiedyś. Skończył się czas decyzji intuicyjnych czy spontanicznych, podejmowanych z rozpędu. I tak już zostanie również, gdy nadejdzie czas koniunktury na daną branże czy całą gospodarkę.

Dla wielu dyrektorów finansowych frustrujący jest fakt, że wcześniej wiele menedżerów było rozrzutnych, często realizując swoje ambicje i potrzeby wizerunkowe, nie zaoszczędziło na gorsze czasy, które przecież zawsze przychodzą po czasach lepszych, a teraz pierwszym pomysłem, jaki mają jest zwalnianie pracowników. Bo ten koszt łatwiej zredukować niż pozbyć się owych nadmiarowych składników majątku czy zobowiązań.

W poprzednich edycjach Digital Finance Excellence najwięcej mówiliśmy o optymalizacjach, które mają sprawić, że jakiś proces będzie realizowany szybciej lub taniej. Dzisiaj menedżerowie zaangażowani w program DFE deklarują kontynuację usprawnień i modernizacji, ale dużo większy nacisk kładą na to, żeby optymalizacja uczyniła  dany proces bardziej stabilnym i niezawodnym. – podsumował  Bartosz Radziszewski, autor programu DFE.

Najbliższe wydarzenie w tym programie Klubu Dyrektorów Finansowych “Dialog” odbędzie się 21.04 g. 9-11. Niebawem ogłosimy pełny kalendarz wydarzeń online.