
Polska Polityka AI z perspektywy CFO
Co zyskujesz czytając ten artykuł?
- Wiedzę, jakie publiczne zasoby i środki są do wykorzystania przez firmę
- Właściwie określisz znaczenie tej polityki dla firmy
- Lepiej ocenisz gotować firmy do wdrożenia AI
Ogłoszony przez Ministerstwo Cyfryzacji dokument „Nowa Polityka AI do 2030” przedstawia zaktualizowaną strategię rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce, zawierającą konkretne cele, mierniki oraz plan działań rozłożony na najbliższą dekadę.
Główne akcenty to: rozwój nowoczesnej infrastruktury obliczeniowej (PLGrid, projekt Gigafabryki AI, BalticGigaFactory), wzmocnienie kompetencji cyfrowych w skali kraju, tworzenie ośrodków badań i innowacji (m.in. Łódź, GZM od 2027 r.) oraz budowa AI HUB Poland – centralnego podmiotu koordynującego AI w administracji publicznej.
Strategia zakłada także zwiększenie gotowości AI w usługach publicznych do 2030 r., wsparcie MŚP i startupów poprzez „cyfrową wyprawkę”, regulatory sandboxes oraz funkcjonowanie Fabryk AI. Równolegle rozwijane mają być działania na rzecz zaufania społecznego do AI (walka z dezinformacją, programy dla dzieci, seniorów, osób z niepełnosprawnościami).
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji, Nowa Polityka AI do 2030, materiały informacyjne znajdują się tutaj „Polityka rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce do 2030 roku” - bezpieczne i odpowiedzialne wykorzystanie sztucznej inteligencji - Ministerstwo Cyfryzacji - Portal Gov.pl
Kluczowe punkty z perspektywy CFO
1. Infrastruktura AI jako czynnik kosztowy i strategiczny (CapEx/Opex)
Dokument zapowiada rozwój dużych zasobów obliczeniowych:
– PLGrid,
– Gigafabryka AI,
– BalticGigaFactory.
To oznacza dla CFO:
- przewidywalny dostęp do krajowej infrastruktury AI, co może obniżyć koszty chmury publicznej (TCO IT),
- potencjał do przeniesienia części obliczeń z hyperscalerów do krajowych platform,
- konieczność uwzględnienia w strategiach IT/finansów opcji lokalnych zasobów HPC.
2. Silne ukierunkowanie na kompetencje – wpływ na budżety HR i L&D
Strategia łączy edukację, badania i rozwój talentów w jednym obszarze (naukowcy, studenci, specjaliści).
Oznacza to:
- oczekiwanie rynku na systemowe podnoszenie kompetencji AI w każdej firmie,
- konieczność zaplanowania środków na szkolenia reskilling/upskilling,
- rosnące wymagania regulacyjne w zakresie kompetencji AI (AI Act, governance).
3. AI HUB Poland – sygnał kierunku regulacyjnego i rosnących wymogów compliance
AI HUB Poland będzie centralnym ośrodkiem zarządzania AI w sektorze publicznym.
Dla CFO oznacza to:
- rosnącą standaryzację wymogów względem AI (audytowalność, dokumentacja, governance),
- możliwe doprecyzowanie zasad oceny ryzyk, zgodności i rejestrowania systemów AI,
- ważne konsekwencje dla budżetów compliance, audytu wewnętrznego, bezpieczeństwa danych.
4. „AI napędza polski biznes” – realne finansowe implikacje dla MŚP i dużych przedsiębiorstw
Dokument podkreśla m.in.:
- wsparcie dla MŚP i startupów (cyfrowa wyprawka, piaskownice regulacyjne),
- fabryki AI (platformy prototypowania i wdrażania).
CFO powinien uwzględnić:
- dostęp do nowych źródeł finansowania transformacji (granty, fundusze UE, programy MC),
- obniżenie kosztu wejścia w AI dzięki sandboxes i zasobom publicznym,
- przyspieszenie R&D i automatyzacji procesów finansowych, operacyjnych i controllingowych.
5. Silny nacisk na zaufanie i etykę – nowy obszar kosztów i ryzyk
Dokument przewiduje:
- wzrost zaufania społecznego do AI o 20%,
- walkę z dezinformacją,
- AI dla grup wrażliwych.
Dla CFO to oznacza:
- konieczność wdrożenia polityk etycznych i transparentności modeli,
- ryzyka reputacyjne i prawne w przypadku naruszeń (AI Act – ryzyka wysokiego poziomu),
- inwestycje w bezpieczne środowiska AI oraz audyt systemów automatyzacji.
6. Nowa geografia innowacji – wpływ na inwestycje i strategie ekspansji
Od 2027 r. kolejne ośrodki AI dołączą do ekosystemu:
- Łódź,
- Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM).
Dla CFO duże znaczenie mają:
- lokalne zachęty, dostęp do talentów, współpraca R&D,
- możliwość relokacji projektów AI do regionów z preferencjami inwestycyjnymi,
- potencjał optymalizacji podatkowej (np. ulga B+R, centrum badań).
7 najważniejszych pytań, które CFO powinien postawić po lekturze Polityki AI:
- Jaką część procesów finansowych, controllingowych i operacyjnych możemy zautomatyzować wykorzystując publiczne zasoby AI?
- Czy nasza firma jest gotowa na wymagania AI Act?
- Jakie oszczędności wygeneruje lokalna infrastruktura AI (vs. hyperscalers)?
- Jak zapewnić audytowalność modeli i mechanizmy kontroli ryzyk?
- Jakie kompetencje AI musimy rozwinąć w zespole finansowym i w organizacji?
- Czy możemy skorzystać z piaskownic regulacyjnych lub Fabryk AI, aby skrócić czas wdrożeń?
- Jakie granty i programy finansowania państwowego lub UE mogą sfinansować transformację?
Dołącz do Klubu Dyrektorów Finansowych "Dialog" już dzisiaj.
Zyskaj dostęp do wyjątkowych wydarzeń i atrakcyjnych możliwości zawodowych.
Dołącz do nas