
O technicznych aspektach LLM-ów i AI dla nieinformatyków, cz. 3. "Automatyzacja zakupów konsumenckich"
Wprowadzone ostatnio nowe możliwości agentów AI umożliwiają użytkownikom, którzy mają włączoną tę funkcję, na automatyzacje zakupów online. Do realizacji tak zautomatyzowanych transakcji wykorzystywana jest technologia Agentów AI https://dfe.org.pl/budowa-agentow-ai/ oraz Tokenizacji.
Rozwiązanie to umożliwia konsumentom przekazywanie Agentom AI danych dotyczących preferencji zakupowych oraz danych płatniczych i limitów, jakimi mogą się posługiwać w ich imieniu. Dla konsumenta (użytkownika) działa to podobnie do „polecenia zapłaty”.
Użytkownik (osoba fizyczna) przekazuje Agentowi AI za pomocą systemu płatniczego w bezpieczny sposób dane o swoich metodach płatności (np. klasycznej karty płatniczej) w postaci zaszyfrowanej (Tokenizowanej), co blokuje dostęp do poufnych informacji stronom trzecim. Przekazując uprawnienia użytkownik określa okresu przydzielonego dostępu, ilości transakcji limit kwoty transakcji oraz inne parametry. W powiązaniu z ustawieniem parametrów działania Agenta AI, którymi określa swoje preferencje zakupowe, w tym co, po jakiej cenie i kiedy chce kupić oraz na jakich warunkach użytkownik dokładnie precyzuje działanie, jakie w sposób automatyczny wykona Agent AI dokonując za niego zakupu oraz płatności.
Dla konsumentów (użytkowników) stanowi wygodny sposób zakupów i oszczędność czasu. Zwiększa bezpieczeństwo automatycznych transakcji ograniczając ryzyko nieautoryzowanych transakcji. Daje dostęp do spersonalizowanych ofert w czasie, w którym on sam zajmuje się czymś innym, odpoczywa lub śpi.
Firmom zwiększa to możliwości sprzedażowe zarówno w zakresie ilości jak i wartości, wykorzystując przyznane przez konsumenta (użytkownika) limity, automatyzuje obsługę klientów zmniejszając koszty operacyjne i obsługi transakcji płatniczych, minimalizując jednocześnie ilość oszustw. Dzięki analizie preferencji zakupowych automatycznie dostosować ofertę do oczekiwań konsumentów.
Ta technologia to przełomowe rozwiązanie bazujące na znanych rozwiązaniach do tej pory stosowanych w ograniczonym zakresie. Teraz stała się dostępna dla konsumentów przy zastosowaniu Agentów AI. Wymaga jednak od obu stron zarówno konsumentów jak i firm zrozumienia jej działania przynajmniej w podstawowym zakresie, umiejętności wyboru odpowiedniej technologii i dostawcy, wiedzy jak ją wdrożyć i jak jej używać.
Bartosz Radziszewski
Inne artykuły tego cyklu
https://dfe.org.pl/budowa-agentow-ai/
O technicznych aspektach LLM-ów i AI dla nieinformatyków, cz. 2. „Model Context Protocol (MCP)”