Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Właściciel procesu – kim jest i za co odpowiada?

Posłuchaj:
Udostępnij:

W artykule Główne organizacyjne błędy doskonalenia procesów wskazałem jako jeden z nich brak właściciela procesu. Bowiem każdy proces powinien mieć  właściciela. 

Właściciel procesu:

  • Zna przebieg procesu od początku do końca (End2End).
  • Wie jak proces powinien być poprawnie wykonany (SLA), aby uznać jego efekt za osiągnięty (KPI).
  • Przy zmieniających się warunkach realizacji procesu oraz danych wejściowych weryfikuje i dopuszcza lub blokuje zmiany przebiegu oraz sposobu realizacji procesu (Change Control Process) z wykorzystaniem narzędzi analitycznych (Business Process Analysis) ) i list kontrolnych.
  • Odkrywa, opisuje i monitoruje przebiegi  i wydajność procesu z wykorzytaniem narzędzi analitycznych i okresowo informuje kierownictwo wyższego szczebla o tym, czy proces spełnia wymagania klienta  i cele, a także o wszelkich oznakach, czy proces wymaga zmian lub optymalizacji.
  • Przewodniczy wielofunkcyjnemu zespołowi ds. zarządzania procesami, który wyznacza cele.
  • Ustanawia budżet procesu i odpowiada za tworzenie wartości dodanej w procesie.
  • Podejmuje działania w odpowiedzi na możliwości dostosowania i doskonalenia procesu.
  • Ocenia i ewentualnie certyfikuje procesy.

Bez właściciela procesu obszary międzyfunkcyjne – miejsce najbardziej narażone na marnotrawstwo  lub błędy – są zwykle ignorowane, ponieważ każdy kierownik liniowy zarządza tylko swoją częścią procesu.

Właściciel procesu nie buduje i nie zarządza strukturami organizacji, nie zarządza bezpośrednio pracownikami, nie zleca wykonania poszczególnych czynności, zadań, nie kontroluje pracy, ani nie wynagradza za pracę. Koncentruje się na procesie, a swoje spostrzeżenia, wnioski i propozycje kieruje do kierownictwa operacyjnego. Bezpośrednio angażuje się wyłącznie wtedy, kiedy zagrożona jest realizacja procesu zgodnie z SLA i KPI oraz zagrożony jest budżet. Nie steruje pracą ludzi „palcem”, gdyż zmieniłoby to jego fokus z widoku perspektywy procesu na widok poszczególnej czynności.  Straciłby z pola widzenia pozostałe etapy i czynności.

Osoby z zespołu ds. doskonalenia procesów nie są nieustannie rozdarte między zobowiązaniami wobec właściciela procesu a wobec swoich szefów w pionach, jak to się dzieje w przypadku projektów. Mają jasno określone zadania i cele związane z procesami, a więc nie mają jednoczesnej zależności od menedżera procesu i jednocześnie od menedżera operacyjnego. 

Istnieje jeszcze jedna różnica między właścicielem procesu a menedżerem operacyjnym lub projektu: produkty i projekty pojawiają się, istnieją przez określony czas i się kończą, procesy –  choć są zmienne – są trwałym elementem organizacji przez cały czas jej funkcjonowania.

Właściciele procesów nie są menedżerami operacyjnymi, nie zagrażają im, ponieważ robią rzeczy, których nikt nie robi w ramach swoich zadań. Dodają wartość, nie odbierając władzy czy zasobów innym menedżerom, inaczej staliby się menedżerami operacyjnymi lub wręcz wykonawcami procesu.

Bartosz Radziszewski