Automatyzacja rozliczeń ze swoimi dostawcami. Ciekawy startup na spotkaniu DFE w Łodzi

Udostępnij:

Na grudniowym spotkaniu Klubu Dyrektorów Finansowych „Dialog” w Łodzi poznaliśmy firmę Cashy, założoną przez byłych dyrektorów korporacyjnych, którzy zdecydowali się na kompletną zmianę swojej ścieżki zawodowej i zbudowanie własnej innowacyjnej firmy. Jednak w odróżnieniu od wielu dyrektorów „na swoim”, których przedstawiamy w klubowym programie „Plan B dla Dyrektora”, dalej wykorzystują umiejętności nabyte we wcześniejszych etapach rozwoju zawodowego, czyli konsultanta zakupowego i bankowca. Najczęściej osoby „po korporacjach” otwierają biznesy związane ze zdrowiem, wypoczynkiem, rozrywką, kulturą, sportem. Drugą najchętniej wybieraną opcją jest „niezależne doradztwo”, co jednak rzadko kiedy rokuje sukces.

Sama formuła startupu też nie jest typowa dla przedsiębiorców z etatowym rodowodem. Jak się okazuje niesłusznie. W wywiadzie dla serwisu klubowego, Edyta Musielak, wspólnik w Cashy, mówi: „Cieszę się, że starczyło mi fantazji biznesowej, by wejść w to przedsięwzięcie. Oczywiście miałam „przesądy” w stylu: nie nadaję się, jestem za stara, startupy są dla młodych, nie dam rady itp. Wszystkie prysły. Okazuje się, że moje różnorodne doświadczenie biznesowe jest przydatne a energia nieoceniona. I mam to, co lubię – kontakty z ludźmi, krótką ścieżkę decyzyjną, wpływ na to co i jak robię, nowe, niezwykłe doświadczenia. Jestem w swoim żywiole.” Polecamy cały wywiad

Cashy jest elektroniczną platformą upraszczającą i automatyzującą proces udzielania i rozliczania skonta: firma kupująca w zamian za wcześniejszą zapłatę faktur swoim dostawcom, uzyskuje od nich rabat. Są duże firmy, mające nadpłynność finansową, posiadające wielu drobnych dostawców i jest bardzo wiele małych firm, mających duże kłopoty z płynnością. Pierwsi trzymają nadmiar gotówki na nisko oprocentowanych kontach, drudzy posiłkują się bardzo drogim kredytem lub mikrofaktoringiem. Rozwiązanie Cashy eliminuje tych pośredników, wzmacniając dobre relacje dostawców i kupujących.

Założyciele firmy mają także nadzieję, że przyczyni się także do zmniejszenia zatorów płatniczych i polepszy sytuację firm pracujących na niskich marżach. Uczestnicy spotkania mieli co prawda wątpliwość, czy masowe stosowanie tego rozwiązania nie zdemotywuje rodzimy firm do zmiany swojego modelu na bardziej rentowny i konkurencyjny. Niskie marże wynikają bowiem często z przyjętego modelu biznesowego: niski kosztów głównie pracy i małej wartości dodanej dla klientów. Rabat za szybszą zapłatę jeszcze dodatkowo obniża tę marżę, a często w ogóle ją likwiduje, ale pozyskane pieniądze pozwalają firmie trwać. Można mieć wątpliwości, czy to jest twórcze dla tych firm, dla gospodarki, dla konsumentów.

Dyrektorzy zadali twórcom rozwiązania wiele praktycznych pytań i udzielili podpowiedzi jak dostosować produkt do procesów w firmach. Ważne jest, że rabat nie pociąga za sobą konieczności wystawiania i księgowania faktur korygujących, co jest bardzo uciążliwym zajęciem w firmach. Na koniec miesiąca jest wystawiana jedna zbiorcza faktura za usługę znalezienia finansowania. To wygodne rozwiązanie, ale może nastręczać problem z rozliczaniem na projekty, działy, itd., a także zmianą przychodów z działalności podstawowej na przychody z działalności finansowej.

Propozycja Cashy przygotowana jest dla firm poukładanych procesowo. Okazuje się, że jest to jeszcze rzadkość w firmach w Polsce. Powstaje pytanie, czy dostosowywać się do każdego klienta, budować dla niego proces i rozwiązanie, czy raczej w pełni wystandaryzować usługę i pogodzić się z tym, że nie wszyscy będą zdolni z niej skorzystać.

Obecnie spółka testuje usługę u potencjalnych klientów. Zastanawia się, że uczynić bardziej efektywnym proces ustalania wysokości rabatu kupującego dla swoich dostawców. W przyszłości będzie ubiegać się o licencję instytucji płatniczej, co umożliwi zautomatyzowanie płatności.

Szczególnie zainteresowanym polecam prezentację Cashy. Chętnie też pomożemy w nawiązaniu współpracy klubowiczów z tą spółką.

Zapraszamy też na konferencję 15.01 „Biznes 4.0 wg CFO – emocje, inteligencja, prawo i rynek w cyfrowych czasachhttps://kdfdialog.org.pl/wydarzenie/kdfdialog-warszawa-15012020/