Korzyści i pułapki budowania strategii z wykorzystaniem AI

Posłuchaj:
Udostępnij:

W MIT Sloan Review ukazał się interesujący artykuł o zastosowanie ChatGPT do budowania strategii. Oto najbardziej wartościowe podpowiedzi:

  1. Oczekuj interesujących informacji, a nie nieomylnych rekomendacji.

Sztuczna inteligencja ma skłonność do myślenia konwencjonalnego, co nie jest zaletą. Badanie opisują jak złagodzili jej wpływ, zadając odpowiednie pytania uzupełniające. ?Kiedy poprosiliśmy o nową, innowacyjną koncepcję piekarni, ChatGPT początkowo zasugerował oferowanie samych produktów pikantnych. Następnie poprosiliśmy o bardziej kreatywne pomysły i otrzymaliśmy piekarnię o tematyce kosmicznej, z robotami-asystentami i piekarzami, jadalnią w stanie nieważkości i drukarkami żywności 3D, co było zbyt drogie, aby je zrealizować. Po trzeciej próbie pomysły stały się bardziej interesujące ? na przykład piekarnia, która wykorzystuje sztuczną inteligencję do analizowania danych o preferencjach klientów i trendach żywieniowych w celu tworzenia i projektowania unikalnych kombinacji smakowych dla wypieków.

Łatwo jest więc wygenerować wiele pomysłów. Najciekawsze pomysły mieszają się jednak z pomysłami nieprawdopodobnymi, niepraktycznymi i niesprawdzonymi. Tylko wnikliwy praktyk może ocenić ich przydatność. Ale niewątpliwie AI zaoszczędzi mu dużo czasu przeznaczanego na gromadzenie informacji czy organizowanie spotkań z ludźmi w celu generowania pomysłów.

  1. Doświadczeni stratedzy odniosą największe korzyści z ChatGPT.

?ChatGPT działa jak światowy mądry i przekonujący przyjaciel, który jest skłonny do nadmiernej pewności siebie do tego stopnia, że ??czasami uznaje fikcję za fakty, albo z powodu błędów obecnych w początkowym zestawie szkoleniowym, albo w wyniku jakiegoś wyłaniającego się procesu, który eksperci wciąż próbują zrozumieć.? ? piszą badacze.

Jego sugestie mogą być bardzo przydatne pod warunkiem, że w pełni wykorzystamy naszą zdolność osądu.

Bezcenną cechą ChatGPT jest jego umiejętność dobrego pisania, co jest piętą Achillesową wielu menedżerów, w tym strategów.  Często też nie doceniają znaczenia  komunikowania pomysłów, błędnie zakładając, że meritum jest najważniejsze i że każdy je rozumie .  Tymczasem badania pokazują, że tylko 28% menedżerów jest w stanie poprawnie nazwać trzy strategiczne priorytety swojej organizacji

 

  1. Bądźmy bez kompleksów. Stratedzy też używają danych, a że mniej nie znaczy że gorzej wnioskują. Bowiem dla nich inne informacje są ważne niż dla AI.

ChatGPT przetwarza miliardy danych w celu udzielenia odpowiedzi. Może to stwarzać fałszywe wrażenie, że przekracza ona możliwości poznawcze człowieka.

Mądrzy stratedzy koncentrują się nie na tym, co powszechnie znane, nie na danych powszechnie dostępnych, nie na tym, jak robi coś większość. Raczej szukają anomalii i słabych sygnałów niż rutyny i oczywistości. ?W związku z tym, jak wyjaśniają Giovanni Gavetti z Tuck School of Business i Jan Rivkin z Harvard Business School, stratedzy często polegają na analogiach . Oznacza to, że są w stanie podejmować decyzje przy bardzo małej ilości danych lub bez danych, które mają zastosowanie w konkretnej sytuacji. Wydaje się, że ChatGPT nie ma możliwości wnioskowania przydatnych kontrfaktów przy użyciu rozumowania analogicznego.? ? pisze autor artykułu.

ChatGPT i podobne narzędzia są więc bardzo przydatne do działań pomocniczych w budowaniu strategii, jak gromadzenie informacji i pomysłów, ale nie są w stanie wytworzyć naprawdę dobrej strategii. Natomiast stratedzy, którzy sięgną po to narzędzie jako pomoc, na pewno zwiększą swoje możliwości kreatywnej pracy.

Ta podpowiedź dotyczy nie tylko strategów, ale także wielu innych zawodów i zadań, np. programistów, architektów, marketingowców, scenarzystów.

Artykuł jest TUTAJ

Opracowanie. IDB