Wprowadzone ostatnio nowe możliwości agentów AI umożliwiają użytkownikom, którzy mają włączoną tę funkcję, na automatyzacje zakupów online. Do realizacji tak zautomatyzowanych transakcji wykorzystywana jest technologia Agentów AI https://dfe.org.pl/budowa-agentow-ai/ oraz Tokenizacji.
Rozwiązanie to umożliwia konsumentom przekazywanie Agentom AI danych dotyczących preferencji zakupowych oraz danych płatniczych i limitów, jakimi mogą się posługiwać w ich imieniu. Dla konsumenta (użytkownika) działa to podobnie do „polecenia zapłaty”.
Użytkownik (osoba fizyczna) przekazuje Agentowi AI za pomocą systemu płatniczego w bezpieczny sposób dane o swoich metodach płatności (np. klasycznej karty płatniczej) w postaci zaszyfrowanej (Tokenizowanej), co blokuje dostęp do poufnych informacji stronom trzecim. Przekazując uprawnienia użytkownik określa okresu przydzielonego dostępu, ilości transakcji limit kwoty transakcji oraz inne parametry. W powiązaniu z ustawieniem parametrów działania Agenta AI, którymi określa swoje preferencje zakupowe, w tym co, po jakiej cenie i kiedy chce kupić oraz na jakich warunkach użytkownik dokładnie precyzuje działanie, jakie w sposób automatyczny wykona Agent AI dokonując za niego zakupu oraz płatności.
Dla konsumentów (użytkowników) stanowi wygodny sposób zakupów i oszczędność czasu. Zwiększa bezpieczeństwo automatycznych transakcji ograniczając ryzyko nieautoryzowanych transakcji. Daje dostęp do spersonalizowanych ofert w czasie, w którym on sam zajmuje się czymś innym, odpoczywa lub śpi.
Firmom zwiększa to możliwości sprzedażowe zarówno w zakresie ilości jak i wartości, wykorzystując przyznane przez konsumenta (użytkownika) limity, automatyzuje obsługę klientów zmniejszając koszty operacyjne i obsługi transakcji płatniczych, minimalizując jednocześnie ilość oszustw. Dzięki analizie preferencji zakupowych automatycznie dostosować ofertę do oczekiwań konsumentów.
Ta technologia to przełomowe rozwiązanie bazujące na znanych rozwiązaniach do tej pory stosowanych w ograniczonym zakresie. Teraz stała się dostępna dla konsumentów przy zastosowaniu Agentów AI. Wymaga jednak od obu stron zarówno konsumentów jak i firm zrozumienia jej działania przynajmniej w podstawowym zakresie, umiejętności wyboru odpowiedniej technologii i dostawcy, wiedzy jak ją wdrożyć i jak jej używać.
Bartosz Radziszewski
Inne artykuły tego cyklu
O technicznych aspektach LLM-ów i AI dla nieinformatyków, cz. 4. „Budowa Agentów AI”
O technicznych aspektach LLM-ów i AI dla nieinformatyków, cz. 2. „Model Context Protocol (MCP)”