Żeby dane przemówiły. Proste wskazówki prezentacji

Udostępnij:

Już temat wizualizacji danych poruszaliśmy w programie Digital Finance Excellence. Są tutaj artykuły na ten temat.  Poniżej kilka prostych wskazówek, które mogą sprawić, że uwaga słuchaczy lub czytelników zostanie zakierowana na to, co trzeba i tam zatrzymana.

Często slajdy są efektowne i wartościowe, ale bogactwo informacji jest przytłaczające. Nie wiadomo na czym się skupić.

Źródło: Duarte Inc.

Oto przykład. Na pierwszy rzut oka te wykresy nie są straszne. Większość dzisiejszych programów do prezentacji rysuje czyste, proste wykresy. To, czego oprogramowanie nie robi automatycznie, to nie nadaje priorytetu informacjom.

Widząc slajd, który przedstawia wiele nowych informacji, nasz mózg natychmiast ocenia, ile wysiłku będzie musiał włożyć, aby nadać mu sens. Jeśli slajd zawiera zbyt dużo informacji lub wygląda na trudny do przetworzenia, to mózg się wycofuje. Nie lubimy zbyt dużego obciążenia poznawczego lub wysiłku umysłowego.

Trzeba tak przekazywać odbiorcom informacje, aby mogą zauważyć je i zrozumieć na pierwszy rzut oka. To jest nieocenione. Wizualizacja musi kierować wzrok prosto na cel, zamiast zmuszać do szukania go. Najlepiej  wzmocnić pojedynczy fragment danych albo relacje między kilkoma punktami danych.

Oto pięć prostych użytecznych sposobów nadawania priorytetów w prezentacji danych:

  1. Podświetl dane.

Jednym ze sposobów wzmocnienia danych lub zwrócenia uwagi na pojedynczy punkt danych jest podkreślenie jego fragmentu. Łatwym sposobem na to jest umieszczenie tych danych w kontrastującym kolorze.

W tym przykładzie kolor niebieski służy do podkreślenia. Wszystkie inne elementy są w neutralnych odcieniach, aby znikały w tle. Za pomocą jednego koloru można  natychmiast przyciągnąć oko do jednego punktu slajdu.

  1. Wyeksponowanie jednej liczby.

Jeśli chcesz mieć pewność, że określona liczba nie zostanie przeoczona, uczyń ją ogromną – dosłownie. Można użyć elementu graficznego, takiego jak bąbelek lub duży tekst, aby zaznaczyć najważniejsze dane. Tak można też wyeksponować połączenia między kilkoma punktami.  Ułatwi to odbiorcom zrozumienie historii, którą opowiadają dane.

  1. Nakładanie nawiasów.

Nakładając nawias na wykres, wizualnie łączy się dwa lub więcej punktów danych, aby je dodać, odjąć lub obliczyć średnią. W przypadku wykresu kołowego można użyć nawiasu, aby dodać razem segmenty kołowe. Prezentujący w ten sposób wspiera swoich odbiorców, wykonując za nich tę pracę.

  1. Punkt odniesienia.

Nakładanie punktu odniesienia lub linii celu na wykres – pozioma linia, która pokazuje niektóre dane pod wykresem, a inne nad nim – może zwrócić uwagę na to, gdzie dane wykazują gorsze lub lepsze wyniki. Możesz dodać szczegóły liczbowe, aby dokładnie pokazać, ile powyżej lub poniżej celu znajduje się każdy punkt danych.

Linie mogą również pokazywać procent osiągnięty w kierunku ukończenia lub podkreślać kwotę pozostałą do zrobienia.

  1. Rozbijanie danych.

Niektóre dane mają ważne podkategorie. Aby wydobyć głębszą segmentację w danym punkcie danych, warty pokazać szczegóły na dołączonym, dodatkowym wykresie. Na tym nowym wykresie można wyróżnić kluczowe podjednostki różnymi kolorami.

 

Wykres jest jak opowieść. A ta opowieść – jak w każda – musi prowadzić do odpowiedniej reakcji słuchających. Im mniej będziemy ich rozpraszać, tym szybciej ten efekt osiągniemy.