AI nie buduje przewagi konkurencyjnej firmy, ale daje szansę, że jej nie straci

Posłuchaj:
Udostępnij:

Tak jak nie zbudowała jej żadna technologia ogólnie dostępna. Czy wdrożenie systemy ERP albo Business Inteligence zbudowało przewagę konkurencyjną jakiejś firmy? Czy Internet ją zbudował? No, nie, ale od pewnego momentu jest po prostu tym, co musiało być w firmie, aby nie przegrywała konkurencji. To jest ważne: nie ucząc się narzędzi sztucznej inteligencji, nie szukają dla niej dobrych zastosowań w firmie, nie wdrażając wybranych rozwiązań – odpada się z rynku ze względu brak tych korzyści, które będą mieli ci, którzy nie zaniedbają tej sprawy. A więc pierwszy cel – nie przegrywać.

Piszę to po serii spotkań w Klubie Dyrektorów Finansowych „Dialog” na temat „Co CFO powinien wiedzieć o AI?”. Widać ogromną różnicę poziomów wiedzy między menedżerami co to jest i jeszcze większy zamęt do czego ma być. Jeden z nich powiedział, co sam usłyszał od swojego prezesa „Królem 2023 nie były rozwiązania AI. Celebrytami roku 2023 były konferencje, szkolenia, artykuły i eksperci w temacie AI.”

Ustawmy więc AI na właściwym miejscu – to jest technologia, kolejna technologia przemysłowa, tym razem informatyczna. To jest narzędzie. To nie jest model biznesowy czy recepta na biznes (oczywiście, z wyjątkiem branży informatycznej i doradczej).

Co takiego dają dzisiaj te narzędzia, że nie stosujący ich stracą konkurencyjność? Przede wszystkim możliwość poradzenia sobie z coraz większą złożonością, a po drugie – znacznie zwiększoną produktywność.

 

Coraz bardziej złożone są łańcuchy dostaw, zależności geopolityczne oddziałujące na biznes, relacje z kontrahentami, transakcje, regulacje prawne, zachowania klientów i kanały sprzedaży oraz produkty. Coraz bardziej wyrafinowane się procesy produkcyjne i logistyczne czy ruch w sieciach energetycznych. Nasze własne organizacje mają tyle reguł, procedur, opisów zadań,  tyle zależności i procesów, tyle danych, że dotychczasowe narzędzia są zupełnie niewystarczające do ogarnięcia tej złożoności, a brak tego ogarnięcia obszar niewykorzystanych szans przekształca w obszar ryzyk o dramatycznych negatywnych konsekwencjach. Zauważmy, że pierwsze zastosowania AI to odszukiwanie właściwych informacji czy to przez przeglądanie wielostronicowych umów czy dekretacje kontrolingową faktur czy odpowiedzi na pytania klientów czy znajdowanie anomalii w zobowiązaniach.

 

Większa produktywność pracowników wynika przede wszystkim z tego, że narzędziom AI pracownicy powierzają wykonywanie zadań, a sobie pozostawiają rolę nadzorczą oraz architekta procesu czy rozwiązania. Oszczędzają swój czas, energię, uwagę. Mogą zrobić więcej i rzeczy z większą wartościa dodaną.

Spójrzmy na te siedem sposobów działania AI i powyższe stanie się jasne:

  1. Personalizacja. Polega na wykorzystaniu uczenia maszynowego do opracowania profilu każdej osoby. Profil ten uczy się i dostosowuje do różnych celów.  Może służyć do rekomendowania tej osobie produktów, opieki medycznej, usług finansowych, itd.
  2. Systemy autonomiczne. Są to systemy, które wykonują zadanie przy minimalnym lub żadnym zaangażowaniu człowieka. Są to sprzęty, jak np. samochód lub oprogramowanie, np. boty.
  3. Analityka predykcyjna. Są to wyuczone wzorce pomagające w przewidywaniu przyszłych wyników i w podejmowaniu decyzji przez ludzi.
  4. Interakcja i konwersacja. Umożliwia interakcję maszyn i ludzi poprzez naturalną mowę, dotyczy głosu, tekstu, obrazów, formularzy.
  5. Rozpoznawanie. Ten rodzaj sztucznej inteligencji służy do identyfikowania obiektów w treści, jaką może być obraz, film, tekst, audio, inne.
  6. Systemy zorientowane na cele. Ten wzorzec sztucznej inteligencji wykorzystuje uczenie maszynowe i inne podejścia poznawcze, aby zapewnić możliwość uczenia się metodą prób i błędów.
  7. Wykrywanie wzorców i anomalii. W tym rozwiązaniach AI służy do identyfikowania wzorów w danych i odkrywania powiązań wyższego rzędu między informacjami, aby uzyskać wgląd w to, czy dany fragment danych pasuje do istniejącego wzoru, czy też jest wartością odstającą i nie pasuje.

AI nie wykona na przedsiębiorców czy menedżerów pracy nad modelem biznesowym, nad strategią, ale za nich i za ich pracowników może wykonać robię, która ułatwi poradzenie sobie ze złożonością i nadmiarem pracy w stosunku do posiadanych zasobów pracy, głównie czasu i chęci ludzi.

Iwona D. Bartczak