Zakup kompetencji AI czy outsourcing procesu wymagającego AI? – opinia CFO z Estee Lauder

Posłuchaj:
Udostępnij:

Zarówno ja, jak również cała organizacja, w której pracuję, z zainteresowaniem obserwujemy rozwój technologii sztucznej inteligencji.

Uważam, że przydatność zastosowania narzędzi AI w firmie zależy od stopnia rozwoju i kompleksowości firmy. Moja firma, która działa na całym świecie w różnych kanałach dystrybucji, jest na wysokim poziomie zarówno w kwestii architektury i organizacji procesów, jak i ich cyfryzacji.

Przyjąłem zasadę, że zespół finansowy wewnątrz firmy powinien zajmować się tylko tymi sprawami, które mają bezpośredni wpływ na biznes, które tworzą istotną wartość. Zatem wewnętrznie bardziej oczekiwałbym od AI możliwości przełomowych innowacji, np. w zakresie zmian w modelu biznesowym, aniżeli prostych codziennych usprawnień.

Zadania i procesy, które są rutynowe, wystandaryzowane, powtarzalne, aczkolwiek konieczne, wykonuje dla nas wyspecjalizowana firma zewnętrzna. Są to np. księgowanie dokumentów i obsługa płatności, proces należności, księgowe zamknięcie miesiąca. To te wyspecjalizowane firmy powinny inwestować w technologię AI, aby coraz lepiej wykonywać usługę dla swoich klientów, bo to jest ich core business.

Po dobrym zdefiniowaniu i ustawieniu procesów – core business vs procesy wspierające – włączam się w te procesy wspierające tylko w razie nietypowych zjawisk czy transakcji, ewentualnie pojawienia się problemów.

Uważam, że firma powinna inwestować w swój biznes, w tę działalność, na której się zna i na której zarabia – i taką filozofię przyjąłem. Jeśli nie mam u siebie w firmie kompetencji w zakresie AI, to decydując się na takie rozwiązania i tak musiałbym ją kupić na zewnątrz. W takiej sytuacji lepszą decyzją, zamiast zatrudnienia dedykowanego specjalisty, jest właśnie outsourcing procesu i pozostawienie unowocześnień technologicznych firmie, do której proces ten zostanie wydzielony.

Dyrektor Finansowy powinien skupiać się na tworzeniu wartości, a nie na cząstkowych usprawnieniach, które oczywiście są ważne ale nie wnoszą wiele do zmian w procesach. Jako CFO coraz mniej rozmawiam z innymi menedżerami o aspektach księgowych/finansach, a coraz więcej po prostu o biznesie, mając na bieżąco informacje o wynikach.

Mariusz Grajda, CFO CE Region w The Estée Lauder Companies Inc., uczestnik Klubu Dyrektorów Finansowych „Dialog”

18.04 godz. 9-11 w Warszawie odbędzie się spotkanie na powyższy temat, którego współprowadzącym będzie Mariusz Grajda. Rejestracja TUTAJ