Przetwarzanie języka naturalnego – Natural Language Processing (NLP) to zdolność oprogramowania komputerowego do rozpoznawania, analizowania i przetwarzania ludzkiej mowy w tekst oraz dokonywania jej analizy w odpowiednim kontekście, sytuacji i dostępnych danych oraz zdolność do generowania tekstu z informacją zwrotną i konwertowania go w mowę ludzką.
Jak to działa?
Rozpoznawanie mowy i konwersja na tekst.
Rozpoznawanie mowy to proces tworzenia transkrypcji inaczej mówiąc konwersji mowy ludzkiej na tekst. Realizowany jest poprzez silnik Real-Time ASR czyli rozpoznawania mowy w czasie rzeczywistym – Automatic Speech Recognition (ASR) / Speech-To-Text (STT). Rozpoznaje on wymawiane słowa (przez człowieka, z nagrań lub boty), porównuje je z pewną liczbą zdefiniowanych możliwości, dokonuje identyfikacji ich biorąc pod uwagę kształt fali wymowy i konwertuje na tekst.
Analiza semantyczna tekstu
Analiza semantyczna to proces zrozumienia znaczenia tekstu generowanego przez ASR poprzez wyodrębnienie poszczególnych jednostek i relacji między jednostkami i ich atrybutami. To element kluczowy który jest potrzebny do Interpretacji.
Interpretacja tekstu
Interpretacja jest kluczowym procesem przekształcania tekstu wygenerowane z mowy człowieka w format zrozumiały dla maszyny w celu analizy danych lub tłumaczenia maszynowego. Komponent odpowiedzialny za realizację strategii dialogowych (call steering) np. w systemach obsługi głosowej np. Interactive voice response (IVR) IVR systemu w telekomunikacji umożliwiającego interaktywną obsługę osób dzwoniących czy odbierających połączenia głosowe. W tym komponencie przy wykorzystaniu technologii Natural Language Understanding (NLU), oraz zarządzania dialogami Dialogue Management(D) następuje kluczowe dla NLP zrozumienie co mówi i jakiej odpowiedzi oraz informacji oczekuje osoba, a także jakie informacje można danej osobie udostępnij lub przekazać w odpowiedzi głosowej. Przy czym ważne jest nie tylko zrozumienie tekstu ale i zachowania, oczekiwań, modulacji głosu i oczekiwań i dostosowanie odpowiednio sposobu generowania głosu. poprawna interpretacja wejściu dostaje wypowiedź Użytkownika, a na wyjściu zwraca listę rozpoznanych intencji oraz parametrów. Umożliwia on również douczanie modelu w czasie rzeczywistym przy zapewnieniu jakości detekcji.
Generowanie tekstu
Proces generowania odpowiedzi tekstowej w oparciu o wiedzę, kontekst i reguły lingwistyczne przy wykorzystaniu technologii Natural Language Generation (NLG) oraz integracja z zasobami zewnętrznymi przez External Resource Manager (ERM) tj. bazy danych, systemy telekomunikacyjne, bankowe, sprzedażowe, medyczne i inne.
Generowanie mowy
Proces generowania naturalnie brzmiących wypowiedzi realizowany poprzez technologię przekształcania tekstu w mowę ludzką przy wykorzystaniu technologii Tekst-To-Speech (TTS) w odpowiednim języku, dialekcie, intonacji i sposobie wypowiedzi.
Kluczowe elementy NLP
- Automatic Speech Recognition (ASR)
- Natural Language Understanding (NLU)
- Dialogue Management (DM)
- Natural Language Generation (NLG)
- External Resource Manager (ERM)
- Tekst-To-Speech (TTS)
Moduły
- ASR jest istotny dla zrozumienia i tym samym finalnego efektu.
- NLU jest istotny dla prawidłowej interpretacji, weryfikacji, bezpieczeństwa user experience i wygenerowania odpowiedzi.
- DM jest istotny dla skalowalności i elastyczności zastosowania NLP.
- ERM jest istotny dla możliwości użycia i dostępności wielu źródeł danych.
- TTS jest i wykorzystany głos jest istotny dla sprostania oczekiwaniom rozmówcy.
Całość powinna współpracować ze sobą tak, aby rozumieć i na bieżąco interpretować oraz elastycznie generować odpowiedzi w sposób oczekiwany i indywidualny dla rozmówcy w oparciu o wiedzę, kontekst i reguły językowe.
W jakich procesach jest wykorzystywane NLP?
- Obsługa klientów.
- Obsługa dostawców.
- Obsługa reklamacji.
- Systemy informacyjne i przypominające..
- Promocja usług i produktów online, telefonicznie.
- Windykacja należności.
- Rejestracja zgłoszeń, rezerwacji, zamówień itp.
- Sprzedaż usług i produktów.
W jakich branżach jest wykorzystywane NLP?
- Logistyka.
- Telekomunikacja.
- Bankowość.
- Ubezpieczeniach.
- Leasing.
- Windykacja.
- Turystyka.
- Marketing.
- FMCG.
- Medycyna.
w wielu Call Centers w.w. branż ale także innych obsługujących wiele branż.
I wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z masową komunikacją głosową.
Do czego można wykorzystać NLP? Jakie są korzyści z wykorzystania NLP?
Codzienne czynności
Tworzenie wirtualnych asystentów jak Siri i Alexa, aby ułatwić życie i pracę dając łatwy i szybki dostęp do informacji, kontrolę i wykonanie codziennych czynności. Pozwala na ułatwienie i umilenie codziennego życia i pracy.
Marketing usług i produktów
Do generowania treści potrzebnych do kampanii marketingowych. NLP pomaga w tworzeniu, automatyzacji i optymalizacji komunikacji aby ludzie mogli skupić się na procesie sprzedaży i marketingu. Korzystając z Natural Language Processing można na bieżąco i bardzo szybko generować treści i komunikaty. Nie wymaga to ręcznego wprowadzania danych i informacji przez człowieka, po sparametryzowaniu kampanii NLP zadziała i obsłuży kampanię. Pozwala na skalowanie działań bez potrzeby zwiększania zaangażowania ludzi. Generowania odpowiedzi i treści promocyjnych w wielu niemal dowolnych językach.
Automatyzacja procesów
Automatyzacja wykonania czynności. Zrozumienie wypowiedzi, komend, wykonanie czynności przez oprogramowanie czy roboty programowe RPA, automatyczny zwrot informacji i raportów do odbiorcy. Pozwala na skrócenie czasu procesu, zmniejszenie kosztów realizacji oraz ilości błędów i bezpieczeństwa.
Tłumaczenie maszynowe
Wsparcie życia ludzi i działalności firm w międzynarodowym środowisku. Pozwala na obsługę osób w niemal dowolnym języku i automatyczne tłumaczenie wypowiedzi z innego języka na mowę w języku zrozumiałym dla rozmówcy. Pozwala na skrócenie czasu obsługim, wzrost satysfakcji, zmniejszenie kosztów ludzkich – czasu pracy i zatrudniania osób wielojęzycznych.
Identyfikacja i współdzielenie danych
Rozpoznawanie głosu do rozpoznawania mówiącego służąca jako funkcja identyfikacyjna. Pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa i zapewnienie dostępu dla osób autoryzowanych. Wykorzystanie NLP pozwala także na bezpieczne zanonimizowane zbieranie danych i informacji.
Kluczowe punkty
- oszczędza czas
- oszczędza zasoby ludzkie
- minimalizuje koszty
- zwiększa przychody
- ułatwia pracę i życie
- rozpoznaje mowę w wielu językach
- generuje tekst w wielu językach
- rozpoznaje tekst w wielu językach
- generuje mowę w wielu językach
- zwiększa satysfakcję
- pozwala działać i żyć lokalnie i międzynarodowo
Różne firmy używają NLP do różnych celów ponieważ mowa i język naturalny jest najbardziej naturalnym i powszechnym sposobem komunikacji.
Na co zwrócić uwagę wybierając NLP?
Wybierając NLP należy dopasować je do swoich potrzeb w zakresie generowania treści?
Wybór narzędzia zależy od potrzeb i celów. najbardziej opłacalne jest wtedy kiedy mamy do czynienia z dużą ilością treści i komunikacji głosowej, która zawiera wiele informacji i danych. Drogę z NLP można rozpocząć z niewielką ilość dialogów i treści do testowania pomysłów przy wykorzystaniu oprogramowania open-source np. w waszych telefonach czy przeglądarkach lub oprogramowaniu biurowym czy edytorach tekstu. Pomimo iż technologia ta jest dostępna niemal ?za darmo? to pamiętajmy że jeśli zależy nam bezpieczeństwie i poufności należy użyć sprawdzonego oprogramowania wykorzystywanego przez duże organizacje od sprawdzonych dostawców dbając o to jakiego rodzaju wsparcia potrzebują, zanim wybiorą oprogramowanie.
Gartner postrzega NLP i Voiceboty / Chatboty jako najważniejsze technologie w ekosystemie sztucznej inteligencji (AI). Raport Gartner na ten temat znajdziecie tutaj
Bartosz Radziszewski, autor programu Digital Finance Excellence