Co się stanie, gdy zlecimy sztucznej inteligencji nudną, ale ważną pracę?

W 2009 roku odrzutowiec linii Air France rozbił się w oceanie, nie pozostawiając nikogo przy życiu. System autopilota w samolocie wyłączył się, a piloci, polegając na swoim skomputeryzowanym asystencie, nie byli w stanie ręcznie skorygować sytuacji . W 2015 r. kierowca autobusu w Europie wpisał w swoim urządzeniu GPS błędny cel podróży i wesoło zabrał grupę belgijskich turystów…

Czy w przypadku AI będziemy mądrzy dopiero „po szkodzie”?

Yoshua Bengio, dyrektor naukowy Instytutu AI Mila, jest pionierem w dziedzinie sztucznych sieci neuronowych i głębokiego uczenia się – podejścia do uczenia maszynowego inspirowanego mózgiem. W 2018 roku Bengio, główny naukowiec zajmujący się sztuczną inteligencją w Meta Yann LeCun i były badacz Google AI Geoffrey Hinton otrzymali nagrodę Turinga — znaną jako „Nobel” w dziedzinie informatyki — za…

10 najistotniejszych praktyk transformacji cyfrowej przy użyciu Robotic Process Automation (RPA)

RPA umożliwia efektywne przyspieszanie przepływów pracy, co przekłada się na większe zyski, szybsze reagowanie na zachodzące zmiany oraz ułatwia zachowanie ciągłości biznesowej w sytuacjach kryzysowych. Roboty programowe stały się dziś nieodłącznym elementem kompleksowych projektów cyfrowej transformacji biznesu. 1. ZDEFINIUJ STRATEGIĘ Utworzenie dokumentu opisującego strategię wdrażania rozwiązań inteligentnej automatyzacji, która zdefiniuje wysokopoziomowe cele programu automatyzacji, jego…

Polski model sztucznej inteligencji dla procesów finansowych – możliwość pilotażu

W Klubie Dyrektorów Finansowych „Dialog” od kilku lat realizowany jest program Digital Finance Excellence, którego celem jest wsparcie dyrektorów i ich firm  w usprawnianiu i aktualizacji procesów. Automatyzacja i AI zastępuje ludzi w niektórych czynnościach oraz wzmacnia w innych, czyniąc ich zdolnymi do robienia nowych rzeczy, do dodawania wartości i skali firmom i projektom. Zmienia także role.…

42,5% firm w UE kupiło w 2023 r. usługi w chmurze, Polska z największą dynamika wzrostu

To wzrost o 4,2 % w stosunku do 2021 roku. Najczęstsze usługi to  hosting poczty elektronicznej, przechowywania plików, oprogramowanie biuroweg, ale bardziej dynamicznie rosną zakupy  zaawansowanych usług związanych z aplikacjami zabezpieczającymi, hosting korporacyjnych baz danych lub platform obliczeniowych do opracowywania, testowania lub wdrażania aplikacji. Pomiędzy krajami można zaobserwować znaczne różnice. W Finlandii (78,3%), Szwecji (71,6%), Danii…

O rozumowaniu, wyjaśnialności i LLM

W miarę jak złożone systemy stają się coraz bardziej złożone, często przyjmują one właściwości i zachowania, których nie możemy przewidzieć, patrząc na ich części składowe. Polecamy znakomity artykuł Duncana Andersona „O rozumowaniu, wyjaśnialności i LLM”. Oto kilka frapujacych fragmentów: LLM działa poprzez przewidywanie najbardziej statystycznie prawdopodobnego następnego tokenu w sekwencji. Zatem kiedy pytam „kto jest…

AI nie buduje przewagi konkurencyjnej firmy, ale daje szansę, że jej nie straci

Tak jak nie zbudowała jej żadna technologia ogólnie dostępna. Czy wdrożenie systemy ERP albo Business Inteligence zbudowało przewagę konkurencyjną jakiejś firmy? Czy Internet ją zbudował? No, nie, ale od pewnego momentu jest po prostu tym, co musiało być w firmie, aby nie przegrywała konkurencji. To jest ważne: nie ucząc się narzędzi sztucznej inteligencji, nie szukają…

Czego spodziewać się po chatbotach w 2024 roku?

OpenAI, Google i inne firmy technologiczne rozwijają sztuczną inteligencję znacznie szybciej niż inne technologie ze względu na sposób, w jaki zbudowane są podstawowe systemy. Większość aplikacji jest tworzona przez inżynierów, wiersz po wierszu kodu komputerowego, co jest zazwyczaj procesem powolnym i żmudnym. Natomiast sztuczna inteligencja opiera się na sieciach neuronowych – systemach matematycznych, które mogą uczyć…

Na siedem sposobów działa AI

Ten podział został zaproponowany przez OECD. Jest to kolejna próba uporządkowania wzorów wykorzystania sztucznej inteligencji, a także jej zdefiniowania na potrzeby uregulowania jej w ramach Unii Europejskiej. Uważamy, że jest to wartościowe podejście. A zatem: Personalizacja. Polega na wykorzystaniu uczenia maszynowego do opracowania profilu każdej osoby. Profil ten uczy się i dostosowuje do różnych celów. …

Czy SI pozwoli pominąć niektóre etapy informatyzacji firmy?

Sztuczna inteligencja nie wchodzi przebojem do naszych firm, głównie z powodu ryzyk prawnych, technologicznych, biznesowych, których jesteśmy świadomi, choć nie w pełni, ale także dlatego, że często nie potrafimy ocenić, czy nasza firma jest gotowa, aby wdrażać rozwiązania SI. Czy jak nie mamy dużych zbiorów uporządkowanych danych i automatyzacji procesów, to w ogóle jest sens…